نقاشی قاجار، دستاوردهای نو با ادامه سنت
نویسندگان
چکیده
نقاشی دوره قاجار در زمان فتحعلی شاه که با نام «پیکره نگاری درباری » از آن یاد م یشود و نمونه های درخشانی از آن را شاهدیم، ریشه در تحولات هنری پیش از خود دارد. کتاب همگامی ادبیات نقاشی قاجار تألیف دکتر جواد علیمحمدی اردکانی با نگاهی به شعر و ادب فارسی، تاریخ سیاسی اجتماعی و آثار نقاشی ایرانی به بررسی ویژگی های این بخش از تاریخ هنر ایران و بسترهای رشد آن م یپردازد. هدف مؤلف، اثبات ارتباط میان نقاشی و ادبیات این مقطع زمانی از قاجار است؛ ارتباطی مشابه آنچه در نگارگری رخ داده و از آن با عنوان «همگامی » یاد می شود. آشکار کردن ارزش های زیبایی شناسانه هنر قاجار و در پی آن به دست آوردن جایگاه شایسته ای که در تاریخ هنر ایران از آن دریغ شده، هدف ثانویه مؤلف است. مقالۀ حاضر با تکیه بر موارد مطرح شده در فصول کتاب، مستندات ارائه شده و نتیجه گیری حاصل از آن به ابهاماتی که در ذهن خواننده شکل م یگیرد، مواردی که انسجام متن را از میان م یبرد و نکاتی که در این کتاب کمتر به آن پرداخته شده است اشاره خواهد کرد؛ در مواردی از کتا بهای منتشر شده در این زمینه برای مقایسه با نظرات مطرح شده توسط مؤلف استفاده می شود تا نتیج های منطقی از بحث حاصل شود.
منابع مشابه
بازتاب سنت و تجدد در نقاشی قاجار
نقاشی عصر قاجار ادامه سنتهای گذشته از یک سو و شیوه های جدید وارداتی هنر نقاشی غرب بوده است. در طول تاریخ هنرنقاشی قاجار و از زمان سلطنت فتحعلی شاه برخی از عناصر و ویژگیهای نقاشی سنتی ایران بر شیوه فرنگی غلبه ای نسبی داشته است . در این دوره نقاشی بیشتر در اختیار دربار بوده است و به تبع آن موضوعات تابلوها ، تکچهره های شاه و شاهزادگان و بزرگان دولتی می بوده و یا مجالس بزم درباری . اما دوره های حکو...
15 صفحه اولحضور سنت های تصویری قاجار در نقاشی معاصر ایران
چگونگی بهره گیری از ویژگی های تصویری هنر قاجار مهمترین مسأله در پی ریزی این تحقیق بوده است. چرا که هنرمندان همواره در پی کشف راههای جدید و نیز منابع گوناگون جهت دستاویز قرار دادن خلق آثار جدید بوده و هستند. بویژه در دوران معاصر در پی کسب هویت ملی، جستجو و تحقیق در ادوار مختلف هنری این سرزمین دغدغه بسیاری از هنرمندان و نقاشان بوده است.
همگامی ادبیات و نقاشی قاجار
معرفی کتاب کتاب همگامی ادبیات و نقاشی قاجار به قلم علی محمدی اردکانی با تأکید و توجه بر فاصلۀ تاریخی(1210-1264ق) نوشته شده است. این دوران -که تقریباً نیمۀ نخست قاجار را شامل می شود- با حکومت آقا محمدخان(1210-1212ق)، فتحعلی شاه(1212-1250ق) و محمدشاه(1250-1264ق) مصادف بوده است. وضعیت فرهنگی و هنری این دوران نیز از یک طرف در ادامۀ جریان فرهنگی زندیه قرار دارد و از سویی دیگر مقدمه ای برای شکل گیری ف...
متن کاملشعر و نقاشی در دوران قاجار؛ چالش سنّت و مدرنیته
تحولات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی ایران در دوران قاجار جامعة بهشدت سنتی ایران را در برابر امواج تمدن غربی قرار داد و در مجموع، شرایطی به وجود آورد که تا آن زمان برای جامعة ایران بیسابقه بود. پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش است که آیا شرایط ویژة اجتماعی و فرهنگی عهد قاجار تأثیری در شعر و نقاشی این دوران گذاشته است؟ و اگر پاسخ مثبت است، آیا تأثیر پدیدآمده در این دو حوزة هنری مشابه بوده ا...
متن کاملصورتبندی پیوستهای فرهنگی نقاشی قاب آیینههای نشاندار دورۀ قاجار
اشیاء که در زندگی عادی مردم، مبتنی بر نوعی عقلانیت ابزاریاند، گاه در زندگی روزمره از جایگاه و کارکرد معمول خود فراتر رفته، کاربرد و جایگاه فرهنگی پیدا میکنند. آیینهها از جملۀ اشیاء مادی هستند که با تأثیرپذیری از فرهنگ ایرانی- اسلامی، کارکرد فرهنگی و اعتقادی یافتهاند. در این تحقیق، که با هدف شناخت تأثیر ایدئولوژی و مذهب بر فرهنگ مادی دورۀ قاجار انجام پذیرفته، تلاش گردیده تا با مطالعۀ موردی «...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه نقد کتاب هنرجلد ۲، شماره ۵، صفحات ۵۱-۷۲
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023